Outrup Speedway Club:
Det hele begyndte med en flok motorgale drenge, der med stor opfindsomhed havde flikket nogle yderst usædvanlige modeller sammen.
Jeppe Lund, som var far til Kjeld og Jens Lund slæbte drengene med til Korskrobanen, Det elskede de, men så startede straks hele ”balladen” fordi Kjeld havde større ambitioner om at køre rigtig speedway end nogen af de andre.
Der skulle laves en rigtig bane, der kunne godkendes af DMU. Det førte til et stort møde, hvor Kjelds ide blev vedtaget.
I november 1973 havde Outrup Speedway Club stiftende generalforsamling, og klubben er nu blandt de bedst organiserede klubber i Danmark.
Med en lokal landmand blev de lavet en særdeles attraktiv lejeaftale (ca.100 kr. årlig), og så var det bare at smøge ærmerne op. På arealet var der hovedsageligt gammel skov, blandet med fyrrekrat og nogle små idylliske skovsøer, Den slags så man stort på. Det var bare at komme op kl. 5 om morgenen og ud til nogle flinke landmænd for at låne traktorer, så herlighederne kunne fjernes,
Det kostede en masse hårdt arbejde, mest med håndkraft. Pæle til barrieren blev banket i Jorden, og gamle spånplader blev behandlet med spildolie og sat op som barriere. Dommertårnet blev fremstillet af en gammel iskiosk.
Det var stolte drenge, der den 3. juli 1976 kunne indvi klubbens første bane med flaghejsning og hornmusik fra Varde kasernes hornorkester.
I de år, hvor banebyggeriet stod på havde klubbens kørere deltaget i Danmarksturneringen på hold i Esbjerg og Holsted, så de havde god erfaring, da klubben debuterede i turneringen med holdet ”Blåbjerg Drengene” i 1977. Det hold kom allerede i 1979 op i 1. division hvor det året efter vandt bronzemedaljer.
I 1978 startede yderligere et 500 cc hold ”Vestjyderne” i 3. division, og i 50 cc startede holdet ”Starfighters”.
Det ny speedway stadion:
I begyndelsen af 1980erne blev det nødvendigt at forbedre faciliteterne. Der kom skærpede miljøkrav, ønske om bedre toiletter for publikum, og håb om at kunne få banen FIM godkendt til internationale løb til.
Derfor gik man i gang med at bygge et nyt stadion lige ved siden af det gamle, og det stod klar i 1986, samme år som speedwayligaen startede som en overbygning på Danmarksturneringen.
Det ny speedwaystadion blev hurtigt populært og har siden lagt slagger til adskillige store løb. Det er løbende blevet forbedret og har nu lysanlæg til aftenløb samt et cafeteria med VIP & sponsor lounge på 1. sal.
5. oktober 1986 U21 landskamp.
Efter besigt af FIM’s repræsentanter Günther Sorber fra V. Tyskland og Frank Hansen, Danmark fik banen sin internationale godkendelse,
Samme dag var banen vært for den anden U21 Landskamp i en serie af fire, der kørtes på banerne i Fjelsted 4.oktober, Outrup og to gange på Norden i Tyskland den 11. og 12. oktober
Lad det være sagt straks, Det danske U21 hold var suverænt stærkest over fire dage med et lille tab til Sverige på trediedagen.
Tekst Leo Poulsen